Online supermarkt baseert zich op inkoopvoordeel

27 augustus 2015

Vorig jaar verdienden supermarkten slechts 1,5% van hun omzet via internet. Online boodschappenservice Picnic wil daar verandering in brengen. Vanaf september start Picnic met een boodschappenservice die een belangrijke hobbel voor huidige online boodschappenverkoop moet wegnemen: te hoge prijs, door onder meer hoge bezorgkosten. Picnic claimt de laagste prijsgarantie te hebben. Hoe? Onder andere via slimme inkoop.

Goedkoop inkopen en alleen inkopen wat nodig is: hiermee moet Picnic zijn laagste prijsgarantie gaan waarmaken. Picnic heeft voor de inkoop een slimme deal gesloten met Boni. Boni regelt voor de online nieuwkomer de inkoop via Superunie. Daardoor kan zij vrij gunstige inkoopprijzen bedingen.

Geen verspilling
Met Boni is ook afgesproken dat alleen bestelde producten worden ingekocht. Picnic doet de inkopen namelijk op basis van de ontvangen bestellingen. Gevolg: minder verspilling. Dus geen meters stellingen met (onverkoopbare) voorraad of producten die tegen de houdbaarheidsdatum aan zitten. En omdat consumenten gewoontedieren zijn, is de bestelling al onderweg voordat de klant zijn order heeft geplaatst. Net zoals Uber al weet waar de taxi heen moet voordat er een oproep binnenkomt en Amazon al bestellingen verstuurt voordat de klant deze heeft geplaatst.

Winst door inkoopvoordeel
Picnic is niet het enige bedrijf dat hoge winstcijfers wil realiseren door grotere inkoopvoordelen te bedingen bij leveranciers. Ook Zalando, dat al jaren geen winst heeft gemaakt, liet vorig jaar weten de winstcijfers te willen opkrikken door grotere inkoopvoordelen te bedingen bij leveranciers. Inmiddels blijkt dat zij er eindelijk in slagen winst te maken.

Bronnen:
http://www.marketingfacts.nl/berichten/picnic-wordt-de-zalando-van-de-online-supermarkten
http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/nieuws/2015/08/5-vragen-aan-picnic-oprichter-joris-beckers/index.xml
http://www.pzc.nl/algemeen/economie/nieuwe-online-supermarkt-daagt-ah-en-jumbo-uit-1.5131386
http://www.supplychainmagazine.nl/inkoopvoordeel-moet-winstcijfers-zalando-opkrikken/
http://www.supplychainmagazine.nl/zalando-maakt-eindelijk-winst/

Overheden ontdekken voordelen prestatie-inkoop » « BAM sluit kortere betalingstermijn niet uit
 

Nieuws van Insinc

INSINC en InQuest bundelen krachten

PERSBERICHT, 1 september 2016:  InQuest en INSINC bundelen... Bekijk »

Inkoopjobs.nl

Inkoopjobs.nl is vernieuwd: een nieuw design en een nieuwe focus.... Bekijk »

Alidis wordt grootste inkoopgroep van Europa

Inkoopalliantie Alidis wordt de grootste inkoopgroep van Europa. Door... Bekijk »