Decision tool voor optimale inkoop van spareparts

14 april 2015

Voor bedrijven in de automotive is het soms goedkoper onderdelen rechtstreeks bij de fabriek te bestellen, soms via een regionale distributeur en soms is het goedkoper om ze elders op te slaan. Om te weten hoe inkoop- en distributievoordeel gerealiseerd kan worden, gaf Care Autoschade opdracht aan de Dinalog Conversion Factory om dit in samenwerking met TU Eindhoven te onderzoeken. Dit leverde een praktische tool op voor bedrijven met meerdere vestigingen en meerdere leveranciers.

Kritisch kijken naar inkoopproces
Care Autoschade heeft meer dan 70 vestigingen door heel de Benelux en verbruikt jaarlijks honderdduizenden onderdelen om schades te herstellen. In de uitgangssituatie bestelden lokale dealerbedrijven ieder afzonderlijk de gewenste onderdelen bij het regionale warehouse. Om de distributielogistiek en inkoopstrategie te toetsen op efficiency en total costs of ownership, wilde Care weten of en wanneer het lonend is om op een andere manier in te kopen om daarmee inkoop- en een distributievoordeel te realiseren.

Cross-docking, leverage buying en nog meer
Voor sommige productcategorieën bleek een cross-docking faciliteit met behulp van een logistiek dienstverlener het beste te zijn, waardoor een betere service naar de klant en een efficiënter transport mogelijk is. Andere goederen blijken juist beter in bulk te worden ingekocht waardoor significante kostenbesparingen gerealiseerd konden worden. Het onderzoek gaf het management team van Care Autoschade inzicht in de impact en gevolgen van een andere inkoop- en distributiestructuur. Op basis van dit inzicht ontwikkelde de Dinalog Conversion Factory een decision tool die de optimale inkoopmethode voor de benodigde onderdelen berekent.
 
Wakker schudden leveranciers
Na een kritische blik op hun inkoopsysteem heeft Care uiteindelijk besloten om het geheel over een andere boeg te gooien. In plaats van vele inkoopstromen te managen is men juist gaan versimpelen. Care werkt nu met zo’n 50 vaste contractpartners intensief samen. De dealers hebben direct inzicht gekregen in alle inkoopgegevens. Door deze transparante manier van werken is er sterke, maar gezonde concurrentie ontstaan.  Care: ‘’Deze manier van inkopen heeft tot kostenbesparingen geleid en tegelijkertijd ook een sterke relatie met onze vaste leveranciers opgeleverd.’’

http://www.dinalog.nl/nl/news/decision_tool_voor_inkoop__opslag_en_distributie_van_spare_parts/

AHOLD realiseert forse bezuiniging met inkoop » « Innovatiegericht inkopen kan op vele manieren
 

Nieuws van Insinc

INSINC en InQuest bundelen krachten

PERSBERICHT, 1 september 2016:  InQuest en INSINC bundelen... Bekijk »

Inkoopjobs.nl

Inkoopjobs.nl is vernieuwd: een nieuw design en een nieuwe focus.... Bekijk »

Alidis wordt grootste inkoopgroep van Europa

Inkoopalliantie Alidis wordt de grootste inkoopgroep van Europa. Door... Bekijk »